bagaimana mempercayai pasangan tips dan cara

Ada 3 hal yang perlu Anda ketahui untuk membina kepercayaan dalam hubungan cinta dengan pasangan. Cobalah untuk memahami beberapa hal berikut.

Konsep Mengenai Perubahan

Seringkali kita ingin mengubah pasangan menjadi sosok yang lebih baik. Namun apa yang menurut kita baik belum tentu baik baginya. Tidaklah ada yang akan mengubah seseorang selain dirinya sendiri. Maka katakanlah padanya, "Aku tidak memintamu berubah. Namun bila kita saling mencintai, kita tahu apa yang harus kita lakukan. Kita perjuangkan. Kita usahakan."

Dengan demikian, akan membuat seseorang menjadi dirinya yang lebih baik dan lebih tepat bagi dirinya sendiri. Berikan kepercayaan Anda padanya bahwa dia BISA melakukan yang terbaik dalam hidupnya.

Jangan Menghakimi

Begitu Anda mendengarkan atau melihat sesuatu dari pasangan Anda, cobalah untuk tidak mendahulukan mulut Anda karena biasanya hal ini cenderung membuat kita menghakimi seseorang. Bila Anda terlalu menghakiminya, bisa jadi ia akan berpikir dua kali untuk bercerita lagi pada Anda.

Jadilah orang yang bisa menerima dan berempati dengan keadaannya. Kebiasaan ini layak Anda pertahankan bila Anda ingin membina kepercayaan dengan pasangan Anda. Anda dan dia saling membutuhkan perasaan aman pada satu sama lain, jangan sampai terasa seperti menyerang satu sama lain.

Menepati Janji

Salah satu cara menguji kepercayaan adalah dengan janji. Ada banyak keajaiban ketika Anda dan dia saling menepati janji paling sederhana sekalipun. Ibarat kata pepatah, bila Anda ingin menjalankan sesuatu yang besar, maka mulailah dengan melakukan hal-hal kecil. Menepati janji adalah barometer paling mudah yang bisa meningkatkan kepercayaan hubungan Anda, atau menghancurkannya seketika.

Membangun kepercayaan dalam berbagai hubungan itu mudah ketika kita masih bia melakukan yang terbaik. Namun ketika masalah datang dan menyangkut kepercayaan, maka mengembalikan kepercayaan inilah yang sulit.

Saling percaya adalah salah satu kunci hubungan yang kokoh dan tangguh menghadapi kecurigaan. Semoga 3 hal di atas bisa membantu Anda dan pasangan lebih bahagia.

Perlu dimengertikan

Sebahagian besar individu menginginkan pasangan yang tidak hanya mendengar pendapat sebelah pihak. Malah harus bijak mengutarakan pendapat sendiri. Kamu juga tentunya berharap agar si dia mengerti tentang pandangan kamu terhadap pelbagai perkara. Jika tidak, mungkin perhubungan hanya mendatar saja. Bukan itu saja, kemarahan juga boleh timbul ekoran perasaan yang tidak dimengertikan dan menganggap diri kamu tidak dihargainya.

Simpati

Simpati adalah usaha untuk memberikan pengertian yang lebih mendalam, seakan berusaha menempatkan diri kita di dalam emosi si dia. Sebenarnya tidak mudah melakukan perkara ini. Tapi bila dapat menimbulkan simpati, kebanyakan pasangan mampu mengatasi perkara-perkara yang boleh menimbulkan pertengkaran dan perselisihan pendapat kerana memahami sesuatu yang boleh mengganggu hubungan.


Diyakini

Bila rasa yakin, kamu boleh memberi pandangan bersama si dia. Baik dalam hal-hal remeh temeh hinggakan ke perkara yang serius. Kamu akan merasa si dia bukan saja mendengar malah akan menyimpan rahsia kamu. Apa yang penting kamu juga harus mengetahui dan berkeyakinan adakah si dia memang boleh menyimpan rahsia ataupun tidak!

Saling percaya dan jujur kunci bahagia
Tidak semua pasangan mampu mencipta kebahagiaan untuk tempo yang lama.

Ada yang hanya mampu mengekalkan hubungan untuk jangka masa singkat. Tidak kurang yang merana gara-gara tidak mampu menyelamatkan keadaan.

Petua berikut barangkali boleh dijadikan panduan untuk mengekalkan hubungan supaya bertahan lama.

# Mempercayai apa yang dilihat dan didengar tanpa syak wasangka. Bagi anda, apa yang dibicarakan tidak perlu disangsi kerana ia ada kebenaran serta boleh mendatangkan kebaikan dalam perhubungan. Tapi berhati-hati kerana mungkin dengan cara ini si dia boleh 'menjerat' anda.

# Mengawal pasangan. Contohnya, si dia datang tepat pada waktu yang dijanjikan dan boleh menerima pendapat anda. Ini bermakna, anda boleh 'mengawal' dirinya daripada me lakukan perkara yang anda tidak gemari.

sEtiap P'huBungan PeRlu sALing mEmpeRcaYai
nice story :)

A little girl and her father were crossing a bridge.The father was kind of scared so he asked his little daughter:

"Sweetheart, please hold my hand so that you don't fall into the river.

" The little girl said:"No, Dad. You hold my hand."

"What's the difference?" Asked the puzzled father.

"There's a big difference," replied the little girl.

"If I hold your hand and something happens to me, chances are that I may let your hand go. But if you hold my hand, I know for sure that no matter what happens, you will never let my hand go."

In any relationship, the essence of trust is not in its bind, but in its bond. So hold the hand of the person whom you love rather than expecting them to hold yours..

seperti mana cerita yang telah kamu semua baca, setiap perhubungan amat perlu & saling mempercayai..jadi, jika anda harapkan sesuatu hubungan berkekalan..kamu perlulah mempercayai pada pasangan dari mengharapkan si dia percayakan kamu.. sekurang2nya kamu da cuba yg terbaik dlm perhubungan..tol x?? if si dia x hargai apa yg anda lakukan, trust me, satu hari kamu akan jumpe someone yg benar2 menghargai kamu..!! ^_^

video terkait :
artikel lawas 

Tidak ada komentar